Mountain Fit Dordrecht - Mountain Network

Mountain Fit Dordrecht

Klimtrainingen voor volwassenen

De Mountain Fit training is een wekelijkse training waarin je gezellig met andere klimmers kan werken aan persoonlijke trainingsdoelen. Je wordt begeleid door één van onze enthousiaste en ervaren sportklimtrainers. Tijdens de eerste training zal de trainer samen met je kijken naar je beginniveau en op basis daarvan krijg je wekelijks opdrachten die zich richten op het verbeteren van techniek, kracht, tactiek en mentale facetten. Ben je toevallig net klaar met de beginnerscursus dan is dit een ideale vervolgstap. Je leert zo direct de juiste basistechnieken en komt hier ook in contact met andere klimmers, altijd handig als je geen klimpartner hebt. Als je al een tijdje klimt en/of vastloopt bij een bepaald niveau dan is de Mountain Fit óók voor jou een ideale manier om meer te leren over de klimsport en zo net even die volgende stap te kunnen zetten. Hieronder vind je meer informatie over de trainingen en de verschillende onderwerpen.


Nu ook training voor volwassenen!

Inschrijven via Toplogger
(Wachtwoord mountainfit)

Mountain Network biedt al sinds 2006 trainingen aan voor jeugd, onze Mountain Club. De jeugd traint op wekelijkse basis en onze trainers bedenken iedere week weer een uitdagende training om diverse klimprestatie bepalende factoren te trainen. Waarom doen we dit eigenlijk niet voor volwassenen? Vanaf nu dus wel! Op wekelijkse basis staan onze sportklimtrainers voor je klaar. De trainingen vinden plaats op maandagen van 20:00 tot 22:00.

Je kan gratis een proefles meedoen en kijken of de trainingen iets voor jou zijn. Daarna is het mogelijk om door middel van een 10-rittenkaart (€60,-, excl. entree) wekelijks mee te komen trainen. Het is niet erg als je een keertje mist, je gaat de week erop gewoon door waar je gebleven was. In verband met de coronamaatregelen dien je je voor iedere training in te schrijven via Toplogger.


Fysiek

Als we het hebben over fysieke training dan gaat het vaak over het trainen van uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid en coördinatie. Tijdens de trainingen maak je kennis met veel verschillende fysieke trainingsvormen en leer je onderscheid te maken tussen energiesystemen. De sportklimtrainer kan ook wat vertellen over trainingsleer, het maken van een trainingsschema en blessurepreventie. Het uiteindelijke doel van de sportklimtrainer is dan ook om een vorm van zelfregulatie te creëren bij de sporter. De sporter zal steeds meer zelf moeten nadenken over de beslissingen die hij neemt en leert zo steeds meer doelgerichte invulling te geven aan zijn fysieke trainingen.


Techniek

Klimtechniek omvat het gehele repertoire aan bewegingspatronen die ingezet kunnen worden tijdens het klimmen. Klimtechniek kan verbeterd worden door zowel het uitbreiden van dit repertoire als door het perfectioneren van specifieke bewegingspatronen. Een uitgebreid bewegingsrepertoire is van belang om in allerlei verschillende klimsituaties de juiste beweging paraat te hebben. Het begint vaak bij het aanleren van nieuwe bewegingspatronen of het afleren van bewegingspatronen die minder efficiënt zijn. Je kan pas effectief en efficiënt bewegen als je meerdere technieken aan elkaar kunt koppelen en zo “in flow” door een route heen kunt klimmen. De technieken die we onder andere zullen behandelen zijn: voetplaatsing, gebruik van het lichaamszwaartepunt (LZP), frontaal vs diagonaal bewegen, optimaal belasten van grepen, staan op wrijving, mantel, dropknee/lolotte, kneebars, het leggen van hakjes en teentjes, actief vs passief hangen in de schouders en nog veel meer.


Mentaal

Bij het trainingscomponent mentaal kan iedereen zich wel een voorstelling maken. Je hebt vast een keer een spannend momentje meegemaakt. Misschien wel de eerste keer klimmen, zekeren, vallen of je eerste echte vrije val tijdens het maken van een voorklimval. Voor iedereen ligt deze grens op een andere plek. Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen dan is het van belang dat je steeds weer een stapje verder zet en dit betekent dat je steeds weer een beetje buiten je “comfortzone” moet stappen. De sportklimtrainer zal je op een leuke manier uitdagen om net even dat stapje verder te kunnen zetten. Andere onderwerpen die ook aan bod zouden kunnen komen zijn: doelen stellen, focus en aandacht, omgang met tegenslagen, doorzettingsvermogen, mindsets en nog veel meer.


Tactiek

Stap jij altijd gewoon de route in of maak je van te voren een plan? Als we het hebben over het trainingscomponent tactiek dan gaat het vaak over inlezen en visualiseren, kennis van klimgrepen, tijdmanagement, tempo tijdens het klimmen, een bepaalde intellectuele benadering, probleemoplossend vermogen en ga zo maar door. “Als routebouwer heb je vaak een bepaald idee in je hoofd zitten en dit probeer je dan in de wand te schroeven. Daarna wordt het nog uitvoerig getest door andere bouwers, even de laatste puntjes op de “I” en checken of alles klopt.” Als je dit leest dan merk je al dat er veel tijd gaat zitten in het bouwen van een route. Dit betekent gelukkig ook dat routebouwers niet zomaar wat in de wand schroeven. De bouwer weet precies hoe een route geklommen moet worden en dit noemen we in de klimwereld ook wel de “Bèta”. Als je als klimmer onder aan zo’n fantastische route staat dan is het de kunst om deze “Bèta” zo goed mogelijk te kunnen zien en te kunnen onthouden, zodat je makkelijker door de route heen kunt klimmen. Naast de ervaringen die je opdoet in je klimcarrière zijn er natuurlijk ook allerlei trucjes om steeds beter te kunnen zien wat nou de bedoeling is. De sportklimtrainer kan je hier alles over vertellen tijdens de trainingen.

Neem contact op voor meer informatie

Mountain Network Dordrecht
+31 (0)88 123 68 40 of mail: dordrecht@mountain-network.nl