De witte top van de Mont Blanc heeft op veel mensen een grote aantrekkingskracht. Met 4810 meter is het de hoogste top van de Alpen en daarmee is het een beklimming die door veel klimmers graag wordt afgevinkt. De eerste Mont Blanc beklimming vond plaats in 1786: een historische beklimming die de geschiedenisboeken in is gegaan als de start van het alpinisme. Dankzij de hedendaagse kennis, materiaal en voorzieningen is een beklimming van de top ook voor mensen zonder ervaring een mogelijkheid. Desondanks moet de beklimming niet onderschat worden.

Wist je trouwens dat de Mont Blanc niet de hoogste top van Europa is? Die titel is toebedeeld aan de 5642 meter hoge Elbrus, in de Russische Kaukasus!

Uitzicht op de indrukwekkende top van de Mont Blanc.

Waar zit de uitdaging?

De makkelijkste weg naar de top van de Mont Blanc is de Goûterroute. Dit is dan ook de route die wij bij beklimmingen volgen, net als de meeste klimmers. Deze route wordt dan ook als de normaalroute beschouwd, oftewel de meest gebruikelijke en vaak ook eenvoudigste en/of minst risicovolle route. Desalniettemin is dit zeker geen walk in the park:

Hoogte

Ongeacht de route, krijg je te maken met de invloed van de hoogte. Op de top van de Mont Blanc is de luchtdruk bijna 50% lager dan op zeeniveau. Ook op hoogte bevat de lucht 21% zuurstof. Doordat de luchtdruk bijna de helft lager is, heb je echter een kleine 50% minder zuurstof tot je beschikking. Je lichaam moet daarom harder werken. Een goede acclimatisatie is essentieel en zorgt ervoor dat je minder last krijgt van de hoogte. Desondanks kunnen we je bijna garanderen dat je de hoogte gaat voelen. Je merkt het bijvoorbeeld aan lichte hoofdpijn, gebrek aan eetlust, slechte nachtrust en een verhoogde hartslag.

Technische uitdaging

Ook de Goûterroute heeft technisch moeilijkheden. Tussen de twee belangrijkste hutten op de berg vind je het Couloir du Goûter. Deze 500 meter lange verticale geul staat erom bekend dat er vaak losse stenen naar beneden komen (steenslag). Vanaf de Refuge de Tête Rousse moet je dit couloir oversteken, om vervolgens steil omhoog te klauteren richting de Refuge du Goûter. Dit stuk van de route vergt de nodige tredzekerheid en balans. En daarna ben je er nog niet. Dan volgt nog een lange weg tot de top over ijs en sneeuw.

Lengte van de route

Doorgaans wordt de top beklommen vanaf de Refuge du Tête Rousse (3165m). Dat betekent dat je nog ruim 1600 meter moet klimmen tot de top. Dat is lang. Bovendien slaap je op de hutten waarschijnlijk niet zo lekker als in je eigen bed, dus reken erop dat je niet honderd procent uitgerust bent. Combineer dit met een stuk klauteren, een ogenschijnlijk oneindige klim door de sneeuw, én op hoogte en je begrijpt al waarom een toppoging naar de Mont Blanc een uitdaging is om serieus te nemen!

Zonsopkomst tijdens een toppoging van de Mont Blanc

Is de Mont Blanc beklimming wat voor mij?

Heb je een goede conditie en heb je zin in een flinke uitdaging en avontuur, dan is de Mont Blanc beklimming zeker een mogelijkheid. Besef je wel goed dat het halen van de top niet pas in de bergen begint, maar zodra je de knoop hebt door gehakt om er naartoe te werken. Ook al is je basisconditie al op orde, voor een serieuze kans om de top te halen moet je in de beste vorm van jezelf zijn en je goed voorbereiden. Bovendien heb je in de bergen de nodige volharding en een flexibele instelling nodig. Slecht weer, harde wind, of steenslag: als mensen hebben we (gelukkig) geen invloed op de omstandigheden in de bergen. Wij hebben het simpelweg niet voor het zeggen en moeten ons aanpassen aan de situatie. Dat betekent ook dat de mogelijkheid bestaat dat je de top niet haalt, of misschien niet eens een toppoging kunt doen. Gelukkig zijn er tal van alternatieven en andere mooie bergen. Als het op de ene plek slecht weer is, kan het een dal verderop prima zijn. Zie dus niet enkel de top als doel, maar geniet er altijd van om onderweg te zijn in de bergen. Want uiteindelijk zijn de bergen de baas.

Een succesvolle Mont Blanc beklimming begint met trainen en oefenen!

Hoe kan ik me goed voorbereiden?

Fysieke voorbereiding

Voor de grootste topkans is het belangrijk om zo fit mogelijk te zijn. Met een betere conditie krijg je doorgaans minder last van de hoogte. Bergsport is duursport. Train daarom veel duur (lange training, relatief lage hartslag), maar ook cardio (korte training, hoge hartslag). Hardlopen is een goede optie, maar fietsen kan ook. Verder is het aan te raden om je benen en core specifiek te trainen. Met de Mont Blanc Expeditie organiseren we een voorbereidingsdag in Nederland en een voorbereidingsweekend in de Ardennen. Bovendien hebben we een uitgebreide trainingshandleiding met handige trainingsschema’s. Daarbij helpen we je op weg om zelfstandig efficiënt te trainen in aanloop naar de beklimming.

Techniek

Lopen op stijgijzers, klimmen met een pickel en klimtechniek op de rotsen: er komen een hoop technieken kijken bij een alpine beklimming. Tijdens een beklimming heb je al je energie nodig om te klimmen, dus het is belangrijk om deze skills vooraf eigen te maken. Aan je tredzekerheid en balans kun je in Nederland al werken. In de klimhal kun je dit bijvoorbeeld uitstekend trainen, of zoek in je hardlooprondje een trimparcours op om je coördinatie te trainen. Uiteindelijk zul je in de Alpen natuurlijk wel wat meters moeten maken om te wennen aan het materiaal én het terrein. Wij gaan altijd eerst een dag oefenen op de gletsjer voor we dit tijdens de acclimatisatietocht nog eens in de praktijk gaan brengen. Bij de Mont Blanc Expeditie gaan we in de Ardennen bovendien al aan de slag met loop- en klimtechnieken.

Acclimatisatie

Als je eenmaal in de bergen bent is het belangrijk om goed te acclimatiseren voor je aan een toppoging begint. Je laat je lichaam in feite wennen aan de hoogte, waardoor onder andere de zuurstofopname in je bloed wordt gemaximaliseerd. Bovendien is een acclimatisatietocht natuurlijk goede training om te wennen aan het klimmen in de bergen! Wij trekken bij al onze beklimmingen de nodige tijd uit om goed te acclimatiseren. Zo minimaliseren we kans op hoogteziekte, en heb je de beste topkansen. Bij de Mont Blanc Expeditie beklimmen we bijvoorbeeld de Gran Paradiso als acclimatisatie en bij de Mont Blanc Summit de Aiguille du Tour.

Materiaal

De juist schoenen, een helm, een rugzak die fijn past en van het juist formaat en kleding om je te beschermen tegen alle weersomstandigheden: bij bergsport komt een hoop materiaal kijken. Misschien heb je nog spullen liggen die je prima kunt gebruiken, maar de kans is groot dat je je uitrusting nog moet aanvullen. Op sommige items wil je simpelweg niet besparen omdat het ten koste gaat van kwaliteit of het beetje comfort dat in moeilijke omstandigheden broodnodig is. Weet je zeker dat je je materiaal vaker gaat gebruiken, dan kun je natuurlijk alles aanschaffen. Je kunt ook materialen huren: een mooie manier om spullen te testen en uit te proberen, voor je veel geld uitgeeft aan nieuw materiaal. Bij onze Mont Blanc beklimming regelen wij in elk geval de stijgijzers, pickel, gordel en helm. Daar hoef je je dus niet meer druk om te maken. Op onze uitgebreide uitrustingslijst vind je alle spullen die je verder nog nodig hebt.

Op zoek naar materiaal? Check ook eens onze parter Base Camp voor een uitgebreid assortiment en advies, of onze Bergsport Marktplaats op Facebook voor materiaal dat nog een ronde mee kan!

Hopelijk heb je nu een beter beeld van wat er komt kijken bij de Mont Blanc beklimming en of deze uitdaging voor jou is weggelegd. Wil je meer weten over onze Mont Blanc reizen of andere alpine avonturen? We organiseren regelmatig informatieavonden of webinars over onze programma’s. Check de agenda voor alle data.