Wat als mijn reis door corona niet door kan gaan?

Voor het laten doorgaan van onze reizen kijken we naar het reisadvies uitgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Als voor jouw bestemming een negatief reisadvies (oranje of rood) geldt én er kan geen alternatief geboden worden nemen we bij reizen in de Alpenlanden hooguit 2 weken voor aanvang reis contact met je op. Bij reizen waarbij er een vlucht geboekt moet worden nemen we ca. 6 weken voor aanvang reis contact met je op. Je kunt je reis op dit moment kosteloos annuleren. Bij een oranje reisadvies kun je ervoor kiezen om de reis wél door te laten gaan, mits er nog steeds voldaan wordt aan het minimaal aantal deelnemers. Als de reis geannuleerd wordt heb je twee opties:

1. Je kiest ervoor om je reis te verplaatsen. We hopen natuurlijk dat je graag alsnog met ons op pad gaat. Zodra we nieuwe data voor het volgende seizoen gepland hebben, krijg jij de eerste keus zodat jouw plekje gegarandeerd is. Wij zijn zeer dankbaar als je er niet voor kiest om te annuleren maar om je reis te verplaatsen!

2. Je kiest ervoor om je volledige reissom van ons retour te ontvangen. Wij storten de volledige reissom zo spoedig mogelijk terug op jouw rekening.

Loop ik financieel risico?

Mountain Network is aangesloten bij de SGR. Mocht jouw reis verplaatst worden kunnen wij ons voorstellen dat jij je zorgen maakt of Mountain Network op een later moment nog wel aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Stel dat jouw reis verplaatst wordt naar april 2021 en Mountain Network gaat voor die tijd onverhoopt failliet dan is jouw reissom door ons lidmaatschap bij de SGR gedekt. Je loopt dus geen risico om je reissom kwijt te raken. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Ik heb een SGR Corona-voucher ontvangen. Tot wanneer is dit tegoed geldig?

De voucher is 1 jaar geldig. De einddatum vind je op de voucher. Je kunt vóór deze datum een nieuwe reis boeken. De vertrekdatum van de reis kan wel na die einddatum liggen. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Ik word gevraagd de aanbetaling of het restbedrag voor mijn reis te betalen. Moet ik deze betaling voldoen gezien de huidige corona situatie?

Ja, dit bedrag moet voldaan worden. We hanteren hiervoor onze normale reisvoorwaarden. Besluit Mountain Network vanwege corona de reis te annuleren, dan ontvang je jouw volledige reissom retour of kun je je reis verplaatsen.

Biedt het Calamiteitenfonds dekking?

De garantieregeling van het calamiteitenfonds biedt geen dekking met betrekking tot het coronavirus aangezien het hier een virus/besmetting betreft. Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar de website van het Calamiteitenfonds.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Houd er wel rekening mee dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus bekijk de polisvoorwaarden goed om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

Ik heb een verzekering afgesloten via Mountain Network en mijn reis is geannuleerd. Kan ik de kosten voor de premie terug krijgen?

Als jouw reis door Mountain Network geannuleerd wordt, dan kom je in aanmerking voor premierestitutie van alle voor de reis afgesloten kortlopende (reis- en annulering) verzekeringen. Dat geldt ook als Mountain Network vouchers verstrekt ter compensatie van de geannuleerde reis. De verzekeringen kunnen opnieuw worden afgesloten bij het boeken van een nieuwe reis. Voor premierestitutie, vragen en voorwaarden verwijzen wij je naar de polis die je per mail ontvangen hebt (mits via ons afgesloten). Neem daarna zelf contact op met de Europeesche via de website, telefoonnummer 020 – 6 51 52 53 of per e-mail info@europeesche.nl.

Wat gebeurt er als ik gedwongen in quarantaine moet?

Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je accommodatie in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine je oorspronkelijke terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen.

Geldt er een vaccinatie- of testplicht?

Veel landen vragen om een bewijs van vaccinatie, een recente negatieve PCR-test of een bewijs van herstel. De exacte maatregelen verschillen per land.

Waar kan ik me laten testen voor ik op reis ga?

Om aan te kunnen tonen dat je negatief getest bent, heb je een reiscertificaat nodig. Voor vakanties in juli en augustus 2021 kun je je gratis laten testen. Een test plannen kan via www.testenvoorjereis.nl. Mountain Network heeft voor reizen buiten deze periode een samenwerking met Health Check Centers. Met de boekingscode van jouw reis krijg je een speciale korting op een corona-test, met reiscertificaat. Voor meer details of voor het afnemen van een test, kijk op https://covidtest.mountain-network.nl/.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?

Onze prioriteit is om onze deelnemers gezond te houden en we willen geen onnodige risico’s lopen. Wij gaan dus ons uiterste best doen om ondanks de lastige situatie een zo mooi mogelijke reis aan te bieden. We informeren je daarom voor de reis over eventuele extra maatregelen en wat je zelf daarin kunt betekenen. Heb je griepverschijnselen of symptonen die kunnen wijzen op corona (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) of ben je mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Dan kan dit van invloed zijn op jouw deelname aan een reis. Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD. In onderstaande documenten vind je meer informatie over (voorzorgs)maatregelen voor reizen.

Bij vragen over een reis kan je contact met ons opnemen via tel. 088-1236902 (tijdens kantooruren) of per mail travel@mountain-network.nl.