Laatste update: woensdag 24 november.

WAT ALS MIJN REIS DOOR CORONA NIET DOOR KAN GAAN EN ER OOK GEEN ALTERNATIEF GEBODEN KAN WORDEN?

Voor het laten doorgaan van onze reizen kijken we naar het reisadvies uitgegeven door het ministerie van buitenlandse zaken (zie toelichting hieronder). Als voor jouw reis een negatief reisadvies (oranje of rood) geldt én er kan geen alternatief geboden worden nemen we bij reizen in de Alpenlanden ca. 2 weken voor aanvang reis contact met je op. Bij reizen waarbij er een vlucht geboekt moet worden nemen we ca. 6 weken voor aanvang reis contact met je op. Als er geen gelijkwaardig en passend en alternatief voorhanden is en Mountain Network besluit de reis te annuleren vanwege corona (bij een negatief reisadvies) dan heb je 2 opties:

1. Je kiest ervoor om je reis te verplaatsen. Aangezien reisbureau’s momenteel net als de rest van de wereld in zwaar weer zitten hopen wij dat je solidair met ons wil zijn en er voor kiest om je reis te verplaatsen. Zodra dit mogelijk is zetten wij nieuwe data online en krijg jij de eerste keus zodat jouw plekje gegarandeerd is. Wij zijn zeer dankbaar als je er niet voor kiest om te annuleren maar om je reis te verplaatsen!

2. Je kiest ervoor om je volledige reissom van ons retour te ontvangen. Wij storten de volledige reissom zo spoedig mogelijk terug op jouw rekening.

Reisadvies Ministerie van Buitenlandse Zaken:

Voor alle reizen wordt per reisdatum bekeken of de reis door kan gaan. Om te bepalen of reizen daadwerkelijk door kunnen gaan laten we ons (mede) adviseren door het advies wat uitgebracht wordt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken (Hieronder BuZa genoemd). Per land kun je op deze website zelf nagaan hoe de actuele situatie is. Aangezien de situatie rondom het Coronavirus zeer snel kan veranderen vragen wij aan de deelnemers om een flexibele instelling.

De onderstaande kleurcodering is van toepassing. Bij de kleurcodes is op de website van BuZa extra toelichting gegeven m.b.t. het Coronavirus.

Rood:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid ter plaatse verregaande maatregelen heeft genomen zoals afsluiting  van gebieden. Ook zijn er veel besmettingen met het coronavirus. Advies: Niet reizen.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: Als dit reisadvies geldt bij de regio (en dus niet per definitie het land) zal er gekeken worden naar een gelijkwaardig en passend alternatief. Het kan zijn dat (een deel van) de reis in een ander land of in hetzelfde land in een ander gebergte plaatsvindt. Lees onderaan dit stuk wat de mogelijkheden zijn als er geen alternatief voorhanden is.

Oranje:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid verregaande maatregelen neemt die het openbare leven ontwrichten, zoals gecontroleerde in- en uitreis van het gebied. Het aantal besmettingen met coronavirus is relatief hoog. Advies: Reis alleen als dat noodzakelijk is. Vakantiereizen en andere reizen die niet noodzakelijk zijn, worden afgeraden.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: Als dit reisadvies geldt bij de regio (en dus niet per definitie het land) zal er gekeken worden naar een gelijkwaardig en passend alternatief. Het kan zijn dat (een deel van) de reis in een ander land of in hetzelfde land in een ander gebergte plaatsvindt. Lees onderaan dit stuk wat de mogelijkheden zijn als er geen alternatief voorhanden is.

Geel:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid beperkende maatregelen in het openbare leven heeft genomen waarmee reizigers in aanraking kunnen komen. Er zijn (mogelijk) gevallen van besmetting met het coronavirus. Advies: u kunt reizen – ook voor vakantie –, maar houd rekening met beperkende maatregelen.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: deze situatie geldt onder normale omstandigheden vaak al in landen zoals bijvoorbeeld Nepal, Ecuador en Argentinië. Bij dit reisadvies zal de reis gewoon door kunnen gaan.

Groen:

Uitleg BuZa: Groen betekent dat de lokale overheid geen maatregelen treft waar reizigers rekening mee moeten houden, ook als er sprake is van een of meerdere besmettingen. Advies: u kunt reizen.

Geen extra uitleg nodig vanuit Mountain Network

Meer weten? Kijk voor de actuele reisadviezen op de website van Nederland Wereldwijd. Daarnaast heeft de EU een website ontwikkeld waar je alle actuele informatie per land kunt terugvinden: https://reopen.europa.eu/

BIJ VERPLAATSEN OF ANNULEREN REIS LOOP JE GEEN FINANCIEEL RISICO DOOR LIDMAATSCHAP SGR

Mountain Network is aangesloten bij de SGR. Mocht jouw reis verplaatst worden kunnen wij ons voorstellen dat jij je zorgen maakt of Mountain Network op een later moment nog wel aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Stel dat jouw reis verplaatst wordt naar april 2021 en Mountain Network gaat voor die tijd onverhoopt failliet dan is jouw reissom door ons lidmaatschap bij de SGR gedekt. Je loopt dus geen risico om je reissom kwijt te raken. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

IK HEB EEN SGR CORONA-VOUCHER ONTVANGEN. TOT WANNEER IS DIT TEGOED GELDIG?

De vertrekdatum van je nieuwe reis moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

IK WORD GEVRAAGD HET RESTBEDRAG TE BETALEN VOOR MIJN REIS. MOET IK DIT BETALEN GEZIEN DE HUIDIGE CORONA SITUATIE?

Ja, dit restbedrag moet voldaan worden. We hanteren hiervoor onze normale reisvoorwaarden. Besluit Mountain Network vanwege corona de reis te annuleren, dan ontvang je jouw volledige reissom retour of kun je je reis verplaatsen.

BIEDT HET CALAMITEITENFONDS DEKKING?

De garantieregeling van het calamiteitenfonds biedt geen dekking met betrekking tot het coronavirus aangezien het hier een virus/besmetting betreft. Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar de website van het Calamiteitenfonds.

IS HET VERSTANDIG OM EEN REIS- OF ANNULERINGSVERZEKERING AF TE SLUITEN VANWEGE HET CORONAVIRUS?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Houd er wel rekening mee dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus bekijk de polisvoorwaarden goed om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

VERZEKERINGEN VIA MOUNTAIN NETWORK

Als jouw reis door Mountain Network geannuleerd wordt, dan kom je in aanmerking voor premierestitutie van alle voor de reis afgesloten kortlopende (reis- en annulering) verzekeringen. Dat geldt ook als Mountain Network vouchers verstrekt ter compensatie van de geannuleerde reis. De verzekeringen kunnen opnieuw worden afgesloten bij het boeken van een nieuwe reis. Voor premierestitutie, vragen en voorwaarden verwijzen wij je naar de polis die je per mail ontvangen hebt (mits via ons afgesloten). Neem daarna zelf contact op met de Europeesche via de website, telefoonnummer 020 – 6 51 52 53 of per e-mail info@europeesche.nl.

WAT GEBEURT ER ALS IK GEDWONGEN IN QUARANTAINE MOET?

Meestal wordt een verlengd verblijf in verband met gedwongen quarantaine of een door de overheid georganiseerde terugvlucht betaald door de instanties die dit faciliteren. Datzelfde geldt voor een annulering vanuit de organiserende organisatie.

Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je accommodatie in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine uw oorspronkelijke terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen.

Geldt er een vaccinatieplicht?

De ontwikkelingen op het vlak van de Covid-19 vaccinatie zijn in volle gang. Veel aspecten zijn nog onduidelijk, maar vaccinatie kan bijdragen aan de goede uitvoering van de reis en de veiligheid van de bevolking in het land van bestemming en de deelnemers. We behouden ons daarom het recht voor in een later stadium, met in inachtneming van een redelijke termijn, een Covid-19 vaccinatie te verplichten indien een van onze dienstverleners dit noodzakelijk achten (bijv. hutten, hotels, of het lokale gidsenverband). Daarnaast wijzen we erop dat het land van bestemming een dergelijke vaccinatieplicht kan invoeren.

GELDEN ER IN HET ALGEMEEN EXTRA MAATREGELEN VANWEGE HET CORONAVIRUS?

We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Wij zijn m.b.t. het Coronavirus proactief en houden jullie op de hoogte. Omdat de situatie snel kan veranderen zullen wij waarschijnlijk geen reizen annuleren of aanpassen die over een aantal maanden plaatsvinden. De reizen die binnen nu en ca. 2 tot 6 weken vertrekken houden wij scherp in de gaten. Vooropgesteld: Het is ook in ons belang om onze deelnemers gezond te houden en willen geen onnodige risico’s lopen. Wij gaan dus ons uiterste best doen om jullie ondanks de lastige situatie een zo mooi mogelijke reis aan te bieden.

Bij vragen over een reis kan je contact met ons opnemen via tel. 088-1236902 (tijdens kantooruren) of per mail travel@mountain-network.nl.