Laatste update: woensdag 17 juni.

Sinds 16 juni zijn Nederlanders in het grootste deel van andere EU landen weer welkom, waaronder alle Alpenlanden. Vanaf de datum dat inreisbeperkingen voor een land worden opgeheven, wordt het reisadvies voor het betreffende land ook aangepast van oranje naar geel. Meer weten? Kijk op de website van Nederland Wereldwijd. Daarnaast heeft de EU een website ontwikkeld waar je alle actuele informatie per land kunt terugvinden: https://reopen.europa.eu/

GAAT MIJN REIS DOOR?

Je kunt er vanuit gaan dat alle reizen in de Alpen vanaf 15 juni doorgaan. Voor reizen buiten Europa wordt per reisdatum bekeken of de reis door kan gaan. Om te bepalen of reizen daadwerkelijk door kunnen gaan laten we ons (mede) adviseren door het advies wat uitgebracht wordt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken (Hieronder BuZa genoemd). Per land kun je op deze website zelf nagaan hoe de actuele situatie is. Aangezien de situatie rondom het Coronavirus zeer snel kan veranderen vragen wij aan de deelnemers om een flexibele instelling.

De onderstaande kleurcodering is van toepassing. Bij de kleurcodes is op de website van BuZa extra toelichting gegeven m.b.t. het Coronavirus.

Rood:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid ter plaatse verregaande maatregelen heeft genomen zoals afsluiting  van gebieden. Ook zijn veel besmettingen met het coronavirus. Advies: Niet reizen.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: Als dit reisadvies geldt bij de regio (en dus niet per definitie het land) zal er gekeken worden naar een alternatief. Het kan zijn dat (een deel van) de reis in een ander land of in hetzelfde land in een ander gebergte plaatsvindt. Lees onderaan dit stuk wat de mogelijkheden zijn als er geen alternatief voorhanden is.

Oranje:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid verregaande maatregelen neemt die het openbare leven ontwrichten, zoals gecontroleerde in- en uitreis van het gebied. Het aantal besmettingen met coronavirus is relatief hoog. Advies: Reis alleen als dat noodzakelijk is. Vakantiereizen en andere reizen die niet noodzakelijk zijn, worden afgeraden.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: Als dit reisadvies geldt bij de regio (en dus niet per definitie het land) zal er gekeken worden naar een alternatief. Het kan zijn dat (een deel van) de reis in een ander land of in hetzelfde land in een ander gebergte plaatsvindt. Lees onderaan dit stuk wat de mogelijkheden zijn als er geen alternatief voorhanden is.

Geel:

Uitleg BuZa: betekent dat de lokale overheid beperkende maatregelen in het openbare leven heeft genomen waarmee reizigers in aanraking kunnen komen. Er zijn (mogelijk) gevallen van besmetting met het coronavirus. Advies: u kunt reizen – ook voor vakantie –, maar houd rekening met beperkende maatregelen.

Extra uitleg vanuit Mountain Network: deze situatie geldt onder normale omstandigheden vaak al in landen zoals bijvoorbeeld Nepal, Ecuador en Argentinië. Bij dit reisadvies zal de reis gewoon door kunnen gaan.

Groen:

Uitleg BuZa: Groen betekent dat de lokale overheid geen maatregelen treft waar reizigers rekening mee moeten houden, ook als er sprake is van een of meerdere besmettingen. Advies: u kunt reizen.

Geen extra uitleg nodig vanuit Mountain Network

WAT ALS MIJN REIS DOOR CORONA NIET DOOR KAN GAAN EN ER OOK GEEN ALTERNATIEF GEBODEN KAN WORDEN?

Ook hierbij kijken wij naar het hierboven beschreven reisadvies. Als voor jouw reis een negatief reisadvies (oranje of rood) geldt én er kan geen alternatief geboden worden nemen we ca. 2 weken voor aanvang reis contact met je op. Als Mountain Network besluit de reis te annuleren vanwege corona (bij een negatief reisadvies) dan ontvang je van ons een corona voucher (meer daarover hieronder). Het alternatief is om de reis te verplaatsen. Aangezien reisbureau’s het net als de rest van de wereld momenteel in zwaar weer zitten hopen wij dat je solidair met ons wil zijn en er voor kiest om je reis te verplaatsen. Zodra dit mogelijk is zetten wij nieuwe data online en krijg jij de eerste keus zodat jouw plekje gegarandeerd is. Wij zijn zeer dankbaar als je er niet voor kiest om te annuleren maar om je reis te verplaatsen!

BIJ VERPLAATSEN OF ANNULEREN REIS LOOP JE GEEN FINANCIEEL RISICO DOOR SGR CORONA-VOUCHER

Mountain Network is aangesloten bij de SGR. Mocht jouw reis verplaatst worden kunnen wij ons voorstellen dat jij je zorgen maakt of Mountain Network op een later moment nog wel aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Vanuit het SGR (Stichting Garantie Fonds) is er speciaal voor het corona virus een regeling getroffen. Bij het verplaatsen of annuleren van jouw reis ontvang je een corona-voucher. Stel dat jouw reis verplaatst wordt naar april 2021 en Mountain Network gaat voor die tijd onverhoopt failliet dan is jouw reissom met de corona-voucher gedekt. Je loopt dus geen risico om je reissom kwijt te raken. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

TOT WANNEER IS HET TEGOED VAN MIJN GEANNULEERDE REIS VIA DE CORONA-VOUCHER GELDIG?

Met het tegoed van je geannuleerde reis kun je uiterlijk één jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van je nieuwe reis moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

WAT ALS IK GEEN GEBRUIK WIL MAKEN VAN DE CORONA-VOUCHER?

Je hebt als reiziger het recht om je reissom volledig terug betaald te krijgen maar niet eerder dan na 6 maanden van uitgifte van de corona-voucher. Mountain Network geeft de corona-voucher uit op het moment van annuleren van de reis. Deze regeling wordt gesteund door de ANVR  en de ACM (Autoriteit Consument & Markt)

IK WORD GEVRAAGD HET RESTBEDRAG TE BETALEN VOOR MIJN VAKANTIE LATER DIT JAAR. MOET IK DIT BETALEN GEZIEN DE HUIDIGE CORONASITUATIE?

Ja, dit restbedrag moet voldaan worden. We hanteren hiervoor onze normale reisvoorwaarden. We begrijpen dat je je zorgen maakt maar je geboekte reis later dit jaar gaat voorlopig gewoon door. De reguliere voorwaarden voor het betalen blijven dus ook bestaan. Het volledige bedrag van de reis moet uiterlijk 2 weken na ontvangst van de facturen betaald zijn.

BIEDT HET CALAMITEITENFONDS DEKKING?

De garantieregeling van het calamiteitenfonds biedt geen dekking met betrekking tot het coronavirus aangezien het hier een virus/besmetting betreft. Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar de website van het Calamiteitenfonds.

IS HET VERSTANDIG OM EEN REIS- OF ANNULERINGSVERZEKERING AF TE SLUITEN VANWEGE HET CORONAVIRUS?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt.

VERZEKERINGEN

Annuleringskosten voor het annuleren of afbreken van je vakantie in verband met besmettingsgevaar (Coronavirus) vallen in de regel niet onder een annuleringsverzekering. Ongeacht of er een negatief reisadvies geldt. Lees hier alles over op de website van onze verzekeraar de Europeesche.

KAN IK MIJN PREMIES VOOR MIJN REIS- EN ANNULERINGSVERZEKERING TERUGVORDEREN?

Als de reis door Mountain Network geannuleerd wordt dan kom je in aanmerking voor premierestitutie van alle voor de reis afgesloten kortlopende (reis- en annulering) verzekeringen. Dat geldt ook als mountain network vouchers verstrekt ter compensatie van de geannuleerde reis. De verzekeringen kunnen opnieuw worden afgesloten bij het boeken van een nieuwe reis. Voor premierestitutie, vragen en voorwaarden verwijzen wij je naar de polis die je per mail ontvangen hebt (mits via ons afgesloten). Neem daarna zelf contact op met de Europeesche via de website, telefoonnummer 020 – 6 51 52 53 of per e-mail info@europeesche.nl.

WAT GEBEURT ER ALS IK GEDWONGEN IN QUARANTAINE MOET?

Meestal wordt een verlengd verblijf in verband met gedwongen quarantaine of een door de overheid georganiseerde terugvlucht betaald door de instanties die dit faciliteren. Datzelfde geldt voor een annulering vanuit de organiserende organisatie.

Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van uw nieuwe terugvlucht als u door quarantaine uw oorspronkelijke terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen.

GELDEN ER IN HET ALGEMEEN EXTRA MAATREGELEN VANWEGE HET CORONAVIRUS?

We volgen de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan voor de zekerheid contact op met de GGD.

Wij zijn m.b.t. het Coronavirus proactief en houden jullie op de hoogte. Omdat de situatie snel kan veranderen zullen wij waarschijnlijk geen reizen annuleren of aanpassen die over een aantal maanden plaatsvinden. De reizen die binnen nu en ca. 2 weken plaatsvinden houden wij scherp in de gaten. Vooropgesteld: Het is ook ons belang om onze deelnemers gezond te houden en willen geen onnodige risico’s lopen. Wij gaan dus ons uiterste best doen om jullie ondanks de lastige situatie een zo mooi mogelijke reis aan te bieden.

Bij vragen over een reis kan je contact met ons opnemen via tel. 088-1236902 (tijdens kantooruren) of per mail travel@mountain-network.nl.