Bergsportreizen

Om onze reizen qua uitdaging onderling te kunnen vergelijken én om vooraf een inschatting te kunnen maken of je een bepaalde reis wel aankunt hebben wij voor onze Alpinisme-, Trekking- en Expeditiereizen per categorie een inschatting gemaakt hoe moeilijk of zwaar de reis is. Voor onze skireizen hebben we onderaan een aparte indeling gemaakt. Het betreft hier nadrukkelijk een inschatting aangezien het weer en de sneeuwcondities een reis aanzienlijk makkelijker of juister moeilijker of zwaarder kunnen maken.

Op de pagina van de reizen zélf vind je in de groene balk een totaalscore van de categoriën.

Conditie

De factoren kracht, snelheid, lenigheid en uithoudingsvermogen bepalen samen hoe goed jouw conditie is. Per sport is het afhankelijk welke factor belangrijk is. Voor een sprinter is kracht en snelheid met name belangrijk. Bergsport is duursport dus hieronder focussen we met name op de vereisten van jouw uithoudingsvermogen.
  • 1 / 5
    Je hebt een prima basisconditie. Een dagtocht in de Ardennen van 4-6 uur met een lichte rugzak (zo’n 6-8 kg) is geen probleem.
  • 2 / 5
    Je hebt een goede conditie en kunt een stevige dagtocht van zo’n 8 uur maken met een rugzak van 8-10 kg.
  • 3 / 5
    Je hebt een zeer goede conditie en je spieren zijn extra getraind. Je kunt een lange tocht (8-10 uur) met mogelijk een flinke rugzak (12-15 kg) lopen.
  • 4 / 5
    Je hebt een uitstekende conditie en je spieren zijn flink getraind. Je kunt intensieve tochten van 10-12 uur of langer maken met een zware rugzak (15-20 kg).
  • 5 / 5
    Dit is een extreem zware tocht. Je hebt je langdurig en onder begeleiding voorbereid om de inspanning van deze tocht aan te kunnen.

Techniek

De klimtechniek die nodig is om je in de bergen voort te bewegen hangt af van het soort terrein. In sneeuw en ijs heb je andere vaardigheden nodig dan in rots. Ook hier hangt dit weer sterk af van de omstandigheden. Als je in de klimhal een 6A kunt voorklimmen betekend dat nog niet dat je in ingesneeuwde rots op stijgijzers een 3a kunt naklimmen.
  • 1 / 5
    Wandelen of lopen in terrein waarbij je je handen niet nodig hebt. In principe worden er geen touwen gebruikt. Gebruik van stijgijzers is mogelijk.
  • 2 / 5
    Er worden touwen gebruikt om gletsjers over te steken. Het terrein wordt wat steiler (<40 graden) met mogelijk 2e graads rotsterrein.
  • 3 / 5
    Het terrein wordt steiler met korte stukken ijs en sneeuw tot 50 graden en/of 2e en 3e graads rotsterrein.
  • 4 / 5
    Lange sneeuwhellingen, steil ijs en/of 2e en 3e graads rotsterrein met af en toe een stapje 4e graads.
  • 5 / 5
    Zeer steil ijs (tot 90 graden) en/of technisch rotsklimmen in 4e tot 5e graads rotsterrein.

Hoogte

Hoe hoger de berg des te zwaarder de tocht. Op 5500 meter hoogte heb je nog ca. 50% zuurstof in de lucht ten opzichte van zeeniveau. Het ‘talent’ om te kunnen acclimatiseren staat volledig los van jouw fysieke conditie. Het kan dus zijn dat iemand die de marathon binnen 3 uur loopt niet hoger dan 4000 meter komt terwijl zijn klimmaatje die een uur langer over de marathon doet fluitend doorloopt naar 5000 meter.
  • 1 / 5
    De hoogte van de klim is onder de 4000 meter.
  • 2 / 5
    De hoogte van de klim zit tussen de 4000 en 5000 meter.
  • 3 / 5
    De hoogte van de klim zit tussen de 5000 en 6000 meter.
  • 4 / 5
    De hoogte van de klim zit tussen de 6000 en 7000 meter.
  • 5 / 5
    De hoogte van de klim zit boven de 7000 meter.

Afzien

Of je nu een tocht maakt vanuit het dal waar je iedere dag weer terugkomt in het 4 sterrenhotel of je slaapt tijdens een expeditie 3 weken lang in een tent bij -20 waar je zelf sneeuw moet smelten om te eten en te koken maakt nogal wat uit. De zwaarte van je rugzak en of er dragers mee zijn om die te tillen maakt een reis natuurlijk ook makkelijker of moeilijker.
  • 1 / 5
    Alle nachten slaap je in een echt bed (in hotels, pensions of berghutten). Het eten wordt voor je bereid. Je hoeft alleen een dagrugzak dragen. Dit geldt voor vrijwel alles in de Alpen.
  • 2 / 5
    Overnachtingen in tenten/barakken, maar je kookt niet zelf. Je hoeft alleen een dagrugzak te dragen.
  • 3 / 5
    Overnachtingen in tenten/barakken, maar je kookt niet zelf. Je moet een groter gewicht (>18 kg) dragen.
  • 4 / 5
    Overnachtingen in tenten en eten dien je zelf te koken eenmaal hoger op de berg. Je moet een groter gewicht dragen.
  • 5 / 5
    Meer dan 2 weken achter elkaar in een tent. In hoogtekampen kook je zelf. Je draagt veel gewicht in extreme kou of weercondities.

Skireizen

Of je nu gaat freeriden of toerskiën bij beide activiteiten heb je een goede conditie en techniek nodig. Bij het freeriden ligt de focus meer op de skitechniek en minder op conditie. Bij het toerskiën is de ‘spitzekehretechniek’ en een ijzeren conditie het belangrijkst!

Stijgconditie

De factoren kracht, snelheid, lenigheid en uithoudingsvermogen bepalen samen hoe goed jouw conditie is. Bij het omhooglopen komt het met name aan op uithoudingsvermogen en minder op kracht en snelheid.
  • 1 / 5
    Een klim met een rugzak van max. 8 kg die max. 30 min of 150 hoogtemeters duurt kun je prima aan. Het kan zijn dat je per dag in totaal 6-8 uur op pad bent (zowel klimmen als dalen).
  • 2 / 5
    Een klim met een rugzak van max. 10 kg die max. 2 uur of 600 hoogtemeters duurt kun je prima aan. Het kan zijn dat je per dag in totaal 6-8 uur op pad bent (zowel klimmen als dalen).
  • 3 / 5
    Een klim met een rugzak van max. 12 kg die max. 3 uur of 900 hoogtemeters duurt kun je prima aan. Het kan zijn dat je per dag in totaal 6-8 uur op pad bent (zowel klimmen als dalen).
  • 4 / 5
    Een klim met een rugzak van max. 15 kg die max. 4 uur of 1200 hoogtemeters duurt kun je prima aan. Het kan zijn dat je per dag in totaal 8-10 uur op pad bent (zowel klimmen als dalen).
  • 5 / 5
    Een klim met een rugzak van max 15 kg die max. 5 uur of 1500 hoogtemeters duurt kun je prima aan. Het kan zijn dat je per dag in totaal 10-12 uur op pad bent (zowel klimmen als dalen).

Stijgtechniek

Vanaf 30 graden steil terrein kun je de bochten niet meer ‘omlopen’ maar zul je een spitzekehr moeten maken. Bij onze beginnersprogramma’s is het vrijwel niet nodig om een spitzekehr te maken. Bij bijvoorbeeld te haute route kan het zijn dat je in 40 graden steil terrein 30 of 40 keer een spitzekehr moet maken.
  • 1 / 5
    Je hebt geen ervaring met het lopen op toerski’s.
  • 2 / 5
    Je hebt geen of nauwelijks ervaring met het lopen op toerski’s.
  • 3 / 5
    Je hebt ervaring met het lopen op toerski’s. Je hebt al eerder een spitzekehre gedaan, maar het gaat nog wel een mis.
  • 4 / 5
    Je hebt veel ervaring met het lopen op toerski’s. Spitzekehren is voor jou geen enkel probleem, ook niet als de sneeuw dieper of ijziger wordt.
  • 5 / 5
    Je hebt veel ervaring met het lopen op toerski’s. Spitzekehren is voor jou geen enkel probleem, ook niet als de sneeuw dieper of ijziger wordt.

Afdaalconditie

Je skiconditie is toch wat anders dan je ‘omhoogloopconditie’. Je skiconditie hangt zeer sterk samen met je skitechniek! Heb je een perfecte skitechniek zul je oneindig lang kunnen afdalen zonder moe te worden. Is je techniek wat minder dan kun je ondanks jouw perfecte conditie in één afdaling helemaal gesloopt zijn.
  • 1 / 5
    Je hebt een redelijke conditie. Een dag skiën met een rugzak van max. 8 kg met uitgebreide pauzes is voor jou geen probleem (3 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags).
  • 2 / 5
    Je hebt een goede conditie. Een volle dag skiën met een rugzak van max. 10 kg is voor jou geen enkel probleem, ook niet als de sneeuw moeilijk is.
  • 3 / 5
    Je hebt een goede conditie. Een volle dag skiën met een rugzak van max. 12 kg is voor jou geen enkel probleem, ook niet als de sneeuw moeilijk is.
  • 4 / 5
    Je hebt een goede conditie. Een volle dag skiën met een rugzak van max. 15 kg is voor jou geen enkel probleem, ook niet als de sneeuw moeilijk is.
  • 5 / 5
    Je hebt een uitstekende conditie. Een volle dag skiën met een rugzak van max. 15 kg is voor jou geen enkel probleem; ook niet als de sneeuw moeilijk is of in de buckelpiste.

Afdaaltechniek

Hoe goed je skitechniek écht is komt pas naar voren als de omstandigheden moeilijk worden. Bij verse poeder en blauwe luchten zul je waarschijnlijk een stuk soepeler naar beneden komen dan bij een 40 graden steile afdaling in zware ‘bruchharsch’ en mistig weer.
  • 1 / 5
    Je skiet of board stabiel, vlot en gemakkelijk de zwarte piste af, maar heel sporadisch val je nog wel eens. Je hebt verder geen ervaring met off-piste skiën. Als het steil wordt vind je dat nog spannend. Bij deze tocht ski je niet steiler dan ca. 30 graden. Ter vergelijking: de steilste zwarte piste in Oostenrijk is ca. 35 graden.
  • 2 / 5
    Je skiet of board vlot en gemakkelijk de zwarte piste af zonder te vallen. Je hebt al enige ervaring met off-piste skiën. Off-piste val je soms nog wel, maar niet continu. Tijdens het afdalen moet je soms nog stoppen om op adem te komen. Het kan voorkomen dat er een klein stukje steiler dan 30 gragen geskiet moet worden. Ter vergelijking: de steilste zwarte piste in Oostenrijk is ca. 35 graden.
  • 3 / 5
    Je skiet of board soepel en zonder te vallen door de losse poeder. Je hebt ruime ervaring met off-piste gaan. Als de sneeuw moeilijker wordt komt het voor dat je valt of dat je niet zo snel meer skiet, maar dat je wel door kan blijven gaan. Bij deze tocht komt het zeer regelmatig voor dat er (lange) hellingen steiler dan 30 graden geskiet moeten worden en korte stukjes steiler dan ca. 35 graden. Ter vergelijking: de steilste zwarte piste in Oostenrijk is ca. 35 graden.
  • 4 / 5
    Je skiet of board snel, soepl én zonder te vallen door de losse poeder. Je hebt ruime ervaring met off-piste gaan. Ook als de sneeuw moeilijk wordt kun je op tempo door blijven skiën. Bij deze tocht komt het zeer regelmatig voor dat er (lange) hellingen steiler dan ca. 30 of 35 graden geskiet moeten worden en korte stukjes steiler dan 40 graden. Ter vergelijking: de steilste zwarte piste in Oostenrijk is ca. 35 graden.
  • 5 / 5
    Je skiet snel, soepel en zonder te vallen door de losse poeder. Je hebt ruime ervaring met off-piste skiën. Ook als de sneeuw moeilijk wordt kun je op tempo door blijven skiën. Bij deze tocht komt het zeer regelmatig voor dat er (lange) hellingen steiler dan ca. 45 graden geskiet moeten worden. Dat kan betekenen dat je niet mag vallen; dat is dus geen probleem voor jou. Ter vergelijking: de steilste zwarte piste in Oostenrijk is ca. 35 graden.