Toerskiën is een echte 'materiaal-sport'. Uiteraard moet je fysiek ook in orde zijn, maar zonder goed materiaal ben je nergens! Ben jij van plan deze winter het toerskiën te ontdekken tijdens een beginnerscursus in Silvretta, Kuthai of Mont Thabor, maar weet je niet goed waar je op moet letten qua toerskimateriaal? Je leest het hier!
Toerski's
Er zijn allerlei innovaties op gebied van toerskimateriaal. Een toerski is een specifieke categorie ski geworden. Het grootste verschil met reguliere ski's is dat een toerski veel lichter is. Hoe een ski zich gedraagt en voelt, wordt bepaald door meerdere factoren zoals de lengte, breedte, radius en gewicht. Ook heb je tegenwoordig keuze uit verschillende toerski bindingen om je schoenen aan je ski's te bevestigen. Daarbij heeft iedere binding zijn voor- en nadelen.
Lengte
De lengte van de ski's is afhankelijk van jouw doel. Een langere ski daalt fijner af, een iets kortere ski klimt juist fijner en maakt bijvoorbeeld een kickturn in een steile helling makkelijker. Ga je veel klimmen en is de afdaling wat minder belangrijk? Kies dan voor een ski die iets korter is. Bijvoorbeeld je lichaamslengte minus 5cm. Ga je vooral toeren om mooie afdalingen te vinden, dan kun je beter een ski kiezen van rond je lichaamslengte of net iets langer.
Breedte
Wanneer je ski's aanschaft zie je vaak een rijtje met cijfers staan. Deze cijfers gaan over de breedte op de verschillende punten. Bij toerski's raden we aan dat de breedte op het middelste punt (2de cijfer in de reeks) een breedte heeft van 75-95mm. Het is bij het toeren niet raadzaam om een hele brede ski te nemen omdat dit het traverseren (haaks lopen op een helling) aanzienlijk moeilijker. Bovendien is een smallere ski lichter, en dat maakt het klimmen ook makkelijker!
Radius
De radius is de draaicirkel die ski's hebben, dit geeft aan hoe groot de bocht is die je met de ski's kan maken. Net als de lengte heeft de type reis invloed op de ideale radius. Voor de klassieke tochten is een radius van 15 meter ideaal, bij freetoer tochten is een iets grotere radius van 20 meter beter.
Gewicht
Het gewicht van de ski's heeft veel invloed op het gevoel tijdens het toerskiën. Dankzij de innovatie op gebied van toerskimateriaal worden ski steeds lichter. Te zware ski's voelen namelijk als een blok aan je been. Te lichte ski's kunnen juist weer te kwetsbaar zijn bij lastige afdalingen. Bij klassieke (lees: lange) tochten is een gewicht per ski van 1100 - 1600 gram ideaal. Bij freetoer tochten kun je het best voor ski's gaan die iets meer kunnen verdragen kiezen tot een gewicht van 2 kilo per ski. Lees hieronder meer over de bindingen welke ook een grote invloed hebben op het gewicht van je ski's.
Bindingen
Door de ontwikkeling van toerskimateriaal kun je kiezen uit verschillende bindingen op de ski's. De voornaamste twee zijn de moderne pinbinding en de klassieke framebinding. Daarnaast is er ook neen Freetourbinding, die het beste van twee werelden combineert.
Framebinding
De originele toerskibinding is de frame binding. Deze binding is vergelijkbaar met een binding van een 'normale' ski, alleen zit er aan de voorkant een scharnier waardoor de hak omhoog kan. Het grote voordeel van deze toerskibinding dat je 'm met je 'normale' alpine schoen kunt gebruiken. De keerzijde is dat deze binding zwaar is. Vergeleken met andere bindingen zijn framebindingen soms wel twee keer zo zwaar en tijdens een lange tocht kost dat veel onnodige energie. Daarnaast voelt de gehele binding iets minder soepel dan andere bindingen. Prijstechnisch zijn deze bindingen dan wel weer wat voordeliger!
Pinbinding
Een modernere toerski binding is de pinbinding. Deze binding heeft net als de alpine binding een draaipunt op de neus, alleen werkt deze niet met een scharnier. Je klikt de 2 pinnen aan de voorkant van de binding naar elkaar met de neus van de schoen er tussen. In neus van de schoen zitten twee bevestigingspunten verwerkt waar de ijzeren pinnen in sluiten, wat zorgt voor een scharnierwerking.
De binding zelf blijft dus in tegenstelling tot de framebinding bevestigd op de ski en het minimalistische karakter zorgt ervoor dat deze binding lekker licht is. Wanneer je omhoog wilt lopen, klik je de bevestiging op de hak los. Doordat er nu geen extra gewicht onder je schoen hangt, geeft dit een soepelere en efficiëntere loopervaring.
Eén van de nadelen is wel dat je speciale (prijzige) schoenen nodig hebt die specifiek geschikt zijn voor deze binding. Ook zorgt de binding voor een minder 'stijf' skigevoel tijdens het skiën, maar dat verschil is tegenwoordig vrijwel verwaarloosbaar!
Freetour binding
De freetour binding is een relatieve nieuwkomer op de markt. Bij de ontwikkeling hiervan is gekeken naar het beste van twee werelden; de alpine binding en de pinbinding. Het heeft als het ware de neus van een pin binding en het hielstuk van een alpine binding. Op deze manier blijft het een licht systeem maar biedt het wel een stevige bevestiging. Het hielstuk is zo ontworpen dat het aan de kant kan worden gedraaid. Hierdoor heb je er geen last van tijdens het vellen/omhooglopen.
Laat je bij het aanschaffen van toerski-materiaal goed informeren. Daarnaast is het verstandig om materiaal eerst te huren. Wanneer het in de praktijk ook daadwerkelijk goed bevalt kun je de producten alsnog aanschaffen!